hidup aku memang drama,
banyak yang aku tak suke, tapi akhirnya aku jatuh cinta
contohnya, dulu aku menyampah dengan pekerjaan guru, bukan kerana guru-guru aku menunjukkan contoh-contoh yang tidak baik, bukan, bukan sama sekali, and it is not because of them at all.
but i just cant accept the reality that the teachers in Malaysia or perhaps in some other countries had to face, they had to lie on paper just to make the reality sounds good, their students arent performed, and they had to write C on the report card to make the school grade in a comfortable mode. they were exhausted to dead because of processes that not even contribute to students educations. They had to put procedures upon students' benefits, they had to put syllabus upon students' progress, they are teachers that were force to do the secretary works with their own money for wasted papers, and wasted procedures over and over again for the rest of their lifetime. they are humans that suppose to be respected but were hold like a slave machines by some people. I just cant accept the reality. I always wondering what make them still moving in this field? What make they still here despite all the unnecessary sacrifices that they did? What?
Now, I just had one more step from being a legal teacher to the nation. Aku jatuh cinta bukan dengan dunia pendidikan, tapi aku jatuh cinta dengan tarbiyyah. Aku jatuh cinta dengan kanak-kanak yang dahagakan self-progress, yang rela disekolahkan kerana mahukan masa depan yang cerah. Aku jatuh cinta pada budak-budak yang kamu kamu kamu panggil bengap kerana aku kagum dengan mereka, at least mereka sedar mereka kurang ilmu, lalu mereka datang ke sekolah kerana kesedaran itu. Jika mereka sudah bijak, tidaklah mereka ke sekolah, kitalah yang menjadi salah satu jalan mereka kearah kebijaksanaan. Apa guru, kau mahu kanak-kanak yang sudah pandai sahaja untuk dijadikan murid-muridmu? Jika iya, matilah kamu sekarang, mahulah kamu ke hadapan Allah, lalu berkata-katalah dihadapan murid-muridmu yang akan mendakwa kamu kerana tidak menjalankan tanggungjawabmu dalam mendidik mereka.
Aku punya objektif yang jelas, dan makin hari, ia makin terang. Ia, aku memang mahu mengubah ummah. Paper works, all the pains in IPGK, all the nonsense from the unlogic syllabus, all the unnecessary jobs from the upper persons, Its annoying, yess, but upon all, Im in love with each and every one of them. Because I felt great doing this for ummah. Not for the government, not even for the small money that they had promised me every months, not for anyone appreciations, not even for myself, im doing this for them. Who am I? Im a murobbi.
Silam aku melampau. Penuh dengan dosa-dosa yang aku kira, tak mampu aku tutup semua. Setiap momen itu sakit, dan kesakitan ini aku bawa bukan untuk menghukum tapi untuk mengubati orang-orang dengan kesakitan yang same.
Aku jatuh cinta dengan IPG, bukan kerana jasadnya, bukan kerana pensyarahnya, tetapi kerana kesusahannya yang membina ketahanan kami untuk cabaran sebenar nanti, yang aku tahu bakal lagi susah dari ini. Karenah governmentnya, karenah politiknya pendidikan, karenah silibusnya, karenah orang atasnya, karenah rakan sekerjanya, karenah murid-muridnya..... Aku mungkin mati ditengah jalan kerana keletihannya... Mungkin. Tapi pengakhiran mati itu bukankah lebih baik? Kerana at least aku mampu kembali ke rumah asal, syurga yang indah nun disane? MasyaAllah... semoga ALlah menghadiahkan kita, oh para guru, husnul khatimah,善有善报.
Adakah cinta ini terlalu awal untuk dilafazkan? Mungkin karenah muridku nanti akan memudarkan kisah ini, ahhh, tapi biar nanti aku mampu membaca kembali entri post ini, dan mungkin waktu itu tidak terlambat untuk aku lafazkan lagi sekali, aku mencintai tarbiyyah dan aku mahu mengubah bukan untuk sesiapa, hanya untuk Allah.
再说,爱不是占有的,是欣赏的。。。。。
banyak yang aku tak suke, tapi akhirnya aku jatuh cinta
contohnya, dulu aku menyampah dengan pekerjaan guru, bukan kerana guru-guru aku menunjukkan contoh-contoh yang tidak baik, bukan, bukan sama sekali, and it is not because of them at all.
but i just cant accept the reality that the teachers in Malaysia or perhaps in some other countries had to face, they had to lie on paper just to make the reality sounds good, their students arent performed, and they had to write C on the report card to make the school grade in a comfortable mode. they were exhausted to dead because of processes that not even contribute to students educations. They had to put procedures upon students' benefits, they had to put syllabus upon students' progress, they are teachers that were force to do the secretary works with their own money for wasted papers, and wasted procedures over and over again for the rest of their lifetime. they are humans that suppose to be respected but were hold like a slave machines by some people. I just cant accept the reality. I always wondering what make them still moving in this field? What make they still here despite all the unnecessary sacrifices that they did? What?
Now, I just had one more step from being a legal teacher to the nation. Aku jatuh cinta bukan dengan dunia pendidikan, tapi aku jatuh cinta dengan tarbiyyah. Aku jatuh cinta dengan kanak-kanak yang dahagakan self-progress, yang rela disekolahkan kerana mahukan masa depan yang cerah. Aku jatuh cinta pada budak-budak yang kamu kamu kamu panggil bengap kerana aku kagum dengan mereka, at least mereka sedar mereka kurang ilmu, lalu mereka datang ke sekolah kerana kesedaran itu. Jika mereka sudah bijak, tidaklah mereka ke sekolah, kitalah yang menjadi salah satu jalan mereka kearah kebijaksanaan. Apa guru, kau mahu kanak-kanak yang sudah pandai sahaja untuk dijadikan murid-muridmu? Jika iya, matilah kamu sekarang, mahulah kamu ke hadapan Allah, lalu berkata-katalah dihadapan murid-muridmu yang akan mendakwa kamu kerana tidak menjalankan tanggungjawabmu dalam mendidik mereka.
Aku punya objektif yang jelas, dan makin hari, ia makin terang. Ia, aku memang mahu mengubah ummah. Paper works, all the pains in IPGK, all the nonsense from the unlogic syllabus, all the unnecessary jobs from the upper persons, Its annoying, yess, but upon all, Im in love with each and every one of them. Because I felt great doing this for ummah. Not for the government, not even for the small money that they had promised me every months, not for anyone appreciations, not even for myself, im doing this for them. Who am I? Im a murobbi.
Silam aku melampau. Penuh dengan dosa-dosa yang aku kira, tak mampu aku tutup semua. Setiap momen itu sakit, dan kesakitan ini aku bawa bukan untuk menghukum tapi untuk mengubati orang-orang dengan kesakitan yang same.
Aku jatuh cinta dengan IPG, bukan kerana jasadnya, bukan kerana pensyarahnya, tetapi kerana kesusahannya yang membina ketahanan kami untuk cabaran sebenar nanti, yang aku tahu bakal lagi susah dari ini. Karenah governmentnya, karenah politiknya pendidikan, karenah silibusnya, karenah orang atasnya, karenah rakan sekerjanya, karenah murid-muridnya..... Aku mungkin mati ditengah jalan kerana keletihannya... Mungkin. Tapi pengakhiran mati itu bukankah lebih baik? Kerana at least aku mampu kembali ke rumah asal, syurga yang indah nun disane? MasyaAllah... semoga ALlah menghadiahkan kita, oh para guru, husnul khatimah,善有善报.
Adakah cinta ini terlalu awal untuk dilafazkan? Mungkin karenah muridku nanti akan memudarkan kisah ini, ahhh, tapi biar nanti aku mampu membaca kembali entri post ini, dan mungkin waktu itu tidak terlambat untuk aku lafazkan lagi sekali, aku mencintai tarbiyyah dan aku mahu mengubah bukan untuk sesiapa, hanya untuk Allah.
再说,爱不是占有的,是欣赏的。。。。。
No comments:
Post a Comment